Annak ellenére, hogy ezek a termékek mára már milyen természetesnek hatnak életünkben, a kezdetek korántsem voltak ilyen egyszerűek. Visszatekintve, a mi kis Kanárisárga világhódítónk születése egy nagyon fontos leckét tanított meg nekünk. Ötleteink megvalósításakor, a kitartás legalább olyan fontos, mint az inspiráció.
Dr. Spencer Silver, a 3M egyik tudósa, szorgosan kutatott ragasztóanyagok után a laboratóriumban. A folyamat során felfedezett valami különlegeset, egy ragasztóanyagot, amely könnyedén odatapadt különböző felületekhez, de nem kötött oda hozzájuk eltávolíthatatlanul.
"Kutatóként az volt a feladatom, hogy új ragasztóanyagokat találjak,
Amit Silver felfedezett, olyan mikrorészecskék voltak, amelyek ragadósságához egy "eltávolítható karakter" társul, lehetővé téve, hogy könnyen leszedhetők lehessenek azokról a felületekről, ahova feltapasztottuk őket.
Hosszú évekig, Silver küszködött, hogy alkalmazási területet találjon találmányának, de ez nem tartotta vissza, hogy kollégáit állandóan felfedezése csodás természetével traktálja.
"Mr. Kitartóként lettem ismert rövidesen, mert egyszerűen nem akartam feladni."
Mindeközben, Art Fry, egy másik 3M tudós, állandóan bosszankodott. Minden szerda este, mikor templomi kórusával gyakorolt, kis papírfecnikkel jelölte az egyes himnuszokat és zsoltárokat, amelyeket énekelni terveztek a következő misén.
Viszont Vasárnapra, ezek a kis papírok menetrendszerint mind kiestek a könyvből, kellemetlen helyzetbe hozva Fryt. Szüksége volt egy könyvjelzőre, amit úgy ragad oda, hogy közben az oldalakat azért nem rongálja meg.
Ekkor ment el Silver egyik előadására, a varázslatos mikrorészecskékről, amely hirtelen megváltoztatta az életét és amelyet ma már úgy ír le, hogy az a bizonyos Heuréka pillanat. "Az az igazi, amitől libabőrös leszel és érzed, ahogy az adrenalin átfut a testeden."
Csapatot formálva Silverrel, elkezdték fejleszteni a terméket. Ahogy feltűnt nekik, hogy mennyit kommunikálnak kis üzenetek formájában, melyeket új termékükön hagynak a legváltozatosabb helyeken irodájukban, felfedezték az ötlet által tartogatott lehetőségek tényleges mértékét.
Fry úgy határozott, hogy a 3M főhadiszállásának forradalmasítása lesz számukra az ideális főpróba.
A 3M ezek után elkezdte forgalmazni a terméket négy nagyvárosban a Tapaszd-Tépd név alatt, váltakozó sikerrel.
Az értékesítők úgy döntöttek nem várnak és egyenesen a fogyasztók kezébe helyezik a termék sorsát. A termékminták terjesztésébe fektetett rengeteg energia - melyet mindenki csak a Boise Blitz néven ismert, lévén a kiindulópontnak az idahói Boise városát választották - nem csak, hogy megtérült, de egyenesen felülmúlt minden várakozást. A mintákat kipróbálók 90% azt nyilatkozta, hogy megvásárolnák és használnák a terméket.
"A jegyzettömbök vírusként terjedtek" emlékezik vissza Fry. "A termék mindig is magát reklámozta, hiszen a fogyasztók olyan dokumentumokra is használták a jegyzetlapokat, amelyek mások kezei közé kerültek, felkeltve a lapokat még nem használók érdeklődését. Rájuk néztek, leszedték, játszottak vele, próbálgatták, majd mentek és vettek egy tömböt maguknak."
Silver megmagyarázza, hogy mint a legtöbb forradalmi találmány esetében, az ő termékükről sem gondolta senki, hogy szüksége lenne rá, amíg el nem kezdte használni.
Április 6-án, Silver és Fry erőfeszítéseinek gyümölcse debütált az amerikai boltokban Post-it jegyzettömbök néven.
Lee Iacocca és egyéb Fortune 500-as cégek vezetői levelekkel árasztották el a feltalálókat, amelyben kifejtették, hogy mennyire imádják a terméket. Ezeket követően, a Post-it betört az európai és kanadai piacokra is.
Fryt az eredmények elismeréseképp a vállalati kutató címmel jutalmazták, ami a legmagasabb technológiai fokozat a cégnél. "Ugyanakkor a legnagyobb jutalmam" állítja, " az volt, hogy láttam mennyi ember használja és értékeli a terméket." Hamarosan a Post-it jelölők is bemutatásra kerültek, mint egy új a fájlok rendszerezését és színkódokkal való ellátását forradalmasító termék.
Bemutatták a Post-it® Meeting Chartot. A brainstorming ezáltal egy új szintre lépett.
28 év után Spencer Silver, a Post-it® Jegyzettömbök társfeltalálója, nyugdíjba ment a 3M-től, több mint 22 amerikai szabadalommal a háta mögött.
Silver és Fry is úgy vonult nyugdíjba a 3M-től, hogy elnyerték a cég legmagasabb elismerését kutatásaikért, valamint számos díjat nyertek a nemzetközi mérnöki szférában.
A Romy és Michele - Szőkébe nem üt a mennykő című film címszereplői is azt állítják, hogy érettségijük óta feltalálták a Post-itet a történet szerint, ami ismét csak mutatja, hogy a Post-it Jegyzettömbök mennyire meghatározó jelenséggé váltak.
A Post-it Jegyzettömböket már több, mint 100 országban árulják. A mára már világhírűvé vált ragasztóanyag pedig még számos forradalmi 3M találmányon használatra kerül.
Bemutatták a Post-it® Super Sticky Jegyzettömbjeit, még erősebb ragasztóval, ami még jobban ragad függöleges és nem csak sima felületekre.
A Sex és New York egyik epizódjában Carrie pasija egy Post-it® Jegyzetlapon szakít vele.
A Post-it Jegyzettömbök már 25. születésnapjukat ünneplik.
Világhírük töretlen, többek között a Grace-klinika című sorozat évadzárójában is Post-it Jegyzetlapokra írja Meredith Grey és Derek Shepherd esküvői fogadalmát.
A Post-it Jegyzettömbök mára már több, mint 150 országban elérhetők. Mindent együttvéve összesen 4000-nél is több Post-it termék kapható.
Látva a Post-it jegyzettömböket filmekben, mozaikokban és nap, mint nap milliónyi ember életében, Silver teljesen le van nyűgözve. "A tény, hogy a termék ekkora sikerrel robbant be a köztudatba, több, mint amit valah is reméltem."
A 3M, a Post-it és a Kanárisárga szín a 3M tulajdonai.