A leghatásosabb módja annak, hogy egy projektet, különösképp egy több embert és/vagy részleget érintőt, mozgásban tartsunk, a munkafolyamat vizualizása.
Egy Ütemterv modell megalkotása nagy segítséget nyújt abban, hogy egy pillantással fontos információk derüljenek ki egy folyamatban lévő projektről, mint például melyik fázisban van, mik a pillanatnyi igények és mi következik. A projekt méretétől függően, ehhez azonban esetleg negyobb vászonra lehet szükség - mint például egy Post-it Meeting Chartra - hogy a legjobban bemutathassuk a legfontosabbakat.
Az elkészítés első lépése a legfontosabb közlendők meghatározása. Mit, mikorra kell elkészíteni? Hasznnáljuk ezeket a a legfontosabb elemeket, hogy megterveljük az egyes feladatköröket és teendőket, amelyek elvezetnek a célhoz.
Döntsük el, hogy mennyi részlet szükséges, hogy felvázoljuk, kezeljük a projektet. Szabaduljunk meg mindentől, ami nem elengedhetetlen a megértéshez. Tartsuk fel következetesen azt a fokú részletességet, emivel elkezdjük az ütemtervet, hogy segítsük a könnyebb követhetőséget és aktualizálást.
Ahogy a projekt is folyamatosan halad előre, haladjunk az ütemterv aktualizálásával is, hogy fokozzuk az átláthatóságot és mindenkihez eljuttassuk a legfrissebb információkat.
Számíts a kiszámíthatatlanra. Mindenkivel megesett már, hogy egy projekt váratlan nehézségekbe ütközött vagy meg kellet változtatni. Hogy elkerüljük a zavarodást, hagyjunk elég szabad helyet az ütemterv mellett, hogy finomíthassunk, ha szükséges. Ha viszont ez sem segít, ne szégyelljük újra elkészíteni, immár a friss változatot.
Ha befejeződött a projekt, akár csak a projektet magát, az ütemtervet is értékeljük ki, hogy mennyire volt használható, legközelebb mit lehet elhagyni, mit kell pótolni. Mint mindenre, az ütemtervekre is igaz, gyakorlat teszi a mestert!